content marketing tips

20 content marketing tips voor maximaal succes

Content marketing is een belangrijk onderdeel van een goede SEO strategie. Met relevante, pakkende en inhoudelijke content word je niet alleen beter gevonden door je doelgroep, je kunt ook laten zien wie je bent en welke meerwaarde jij als organisatie biedt.

Content marketing is alleen niet iets wat je er zomaar even bij doet. Er gaat tijd en moeite in zitten en dan moet het ook iets opleveren. Met onderstaande tips haal je het maximale uit je content marketing campagne.

Inhoud: wat ga je communiceren?

  1. Creëer unieke content waarmee je jouw specifieke identiteit en kennis toont. Klanten zien je dan als uniek en betrouwbaar. En dat geldt ook voor zoekmachines.
  2. Zorg voor samenhang. Met thema’s en series maak je content herkenbaar voor je doelgroep. Ze weten wat ze bij jou kunnen vinden. Een mooi bijkomend voordeel is dat Google ook van verbanden en rode draden houdt en de content beloont met een hoge ranking.
  3. Maak content waar je doelgroep echt iets aan heeft. Met relevante content verhoog je de betrokkenheid van je publiek en creëer je een gunfactor.
  4. Richt je niet alleen op informatie over je product of dienst. Vertel het grotere verhaal. Bied een kijkje achter de schermen of voeg extra beleving toe aan je merk.
  5. Maak wel altijd een koppeling met je merk of product of dienst en plaats indien mogelijk één of meerdere calls to action.
  6. Bekijk regelmatig eerder geplaatste items. Klopt de inhoud nog? Werken de links? Is er aanvullende informatie waarmee je het artikel weer actueel maakt?
  7. Stel duidelijke criteria op waaraan je content altijd moet voldoen.
  8. Zorg dat de titel, inhoud en metabeschrijving met elkaar kloppen. Als het artikel niet overeenkomt met wat op basis van de titel of de omschrijving in de zoekmachine wordt verwacht, dan haken bezoekers af en komen niet snel terug. Hoge bounce cijfers zijn bovendien een negatief signaal voor zoekmachines en verlagen je positie in de zoekresultaten.

Techniek: hoe maak je content vindbaar?

  1. Lezers en zoekmachines houden van een duidelijke opmaak van teksten. Gebruik alinea’s met tussenkoppen waar je de belangrijkste zoektermen in zet. Een semantische opbouw met Header 1, Header 2, etc. is hierbij belangrijk.
  2. Verwijs naar externe websites en gebruik interne links naar relevante artikelen, producten en diensten. Op deze manier verrijk je de content voor je publiek en laat je aan zoekmachines relevantie en samenhang zien.
  3. Gebruik analysetools als Google Analytics en Search Console om in de gaten te houden voor welke content je doelgroep interesse toont en waar je publiek juist bij ‘wegloopt’.
  4. Houd de posities van je zoektermen doorlopend bij, hiervoor zijn diverse online tools beschikbaar.
  5. Lees onze 100 SEO tips en pas ze toe!

Promotie: hoe verspreid je content?

  1. Je kunt je bestaande communicatiemiddelen gebruiken om content te verspreiden. Zet bijvoorbeeld een quote uit je meest recente artikel met een link in je e-mailonderschrift.
  2. Pas de strategie ‘create once, use many’ toe. Selecteer een aantal belangrijke items of interessante quotes uit een artikel en verspreid die los van elkaar over een bepaalde periode via social media met een link naar het complete artikel.
  3. Gebruik social media om je doelgroep te bereiken. Plaats een korte samenvatting met een link naar het artikel op je Twitterkanaal of Facebookpagina of plaats een afbeelding op Instagram.
  4. Kies je communicatiekanalen op basis van je doelgroep. Voor Business to Consumer zijn Facebook, Twitter en Instagram vaak interessant. Voor zakelijke contacten biedt LinkedIn veel mogelijkheden.
  5. Zet betaalde advertenties in. Met gesponsorde berichten via Twitter en Facebook en met Adwordcampagnes vergroot je het bereik van je content.

Tot slot

  1. Werk met een haalbare planning. Bekijk goed hoeveel tijd je kunt en wilt investeren of besteed content marketing uit.
  2. Zorg voor realistische verwachtingen. Het duurt over het algemeen een aantal maanden om resultaat op het gebied van vindbaarheid te zien. Dit is ook afhankelijk van factoren als historie van het domein, frequentie van plaatsen van content en wat je concurrentie doet.
Dennis

Content marketing uitbesteden?

Wil je content marketing oppakken, maar weet je niet precies hoe? Of heb je er geen tijd voor? Wij denken graag met je mee en kunnen content voor je creëren. Neem contact op met Dennis Kranendonk om eens te sparren over de mogelijkheden voor jouw product of dienst. Een goede voorbereiding is zeker bij content marketing belangrijk. Bel 010 - 292 17 00 of vul onderstaand contactformulier in.