Wat is remarketing?

Wat is remarketing?

Uit onderzoek blijkt dat 98% van je online bezoekers geen aankoop doet of een contactformulier invult. Kortom het grootste gedeelte van je bezoekers verlaat je website zonder een daadwerkelijke conversie. Wanneer je via een goede online marketingcampagne de juiste doelgroep bereikt, is dat natuurlijk zonde van alle inspanningen.

Remarketing brengt bezoekers terug

Gelukkig is er tegenwoordig ‘remarketing’, ook wel ‘behavioral remarketing’ of ‘retargeting’ genoemd. Een handige manier om potentiële klanten na het verlaten van je website opnieuw in contact te brengen met jouw product of dienst en alsnog te zorgen voor conversies. Voor veel organisaties is dit nog een onbekende manier van adverteren, terwijl het juist bijzonder interessant is.

wat-is-remarketing

Remarketing verhoogt effectiviteit

Natuurlijk zouden we allemaal een conversiepercentage van 100% willen halen, maar dat is onmogelijk. Je hebt te maken met verschillende gebruikers, zoals oriënterende bezoekers of bestaande klanten op zoek naar informatie. Als het merk of de organisatie voor de bezoeker onbekend is, zal vaak het vertrouwen ontbreken om direct tot actie over te gaan.

Met remarketing bouwen aan imago

Remarketing bestaat vrijwel altijd uit beeldadvertenties en zijn daardoor potentieel imago verhogend. De advertenties worden veelal weergegeven op bekende websites met veel bezoekers zoals Nu.nl, De Telegraaf, Geenstijl of social media kanalen als Facebook. Door vertoning van jouw advertenties leg je een link met het platform. Meestal worden deze grote sites als A merk ervaren. Dat imago straalt af op jouw merk. Remarketing kan het vertrouwen versterken en vergroot de naamsbekendheid.

Een gedeelte van de kracht van remarketing actie ligt in herhaling. En hoewel vaak wordt gedacht dat dit een dure vorm van adverteren is liggen de kosten juist erg laag, terwijl het effect op korte (conversies) en lange termijn (imago), hoog is.

voorbeeld-remarketing

Hoe werkt remarketing?

Remarketing wordt onder andere aangeboden door Google, Bing en Facebook. Nadat de code van de aanbieder in je website is geplaatst, worden bezoekers worden via een ‘cookie’ of ‘pixel’ herkend. Wanneer ze later een andere website bezoeken, kan de aanbieder ervoor kiezen jouw advertentie te tonen.

Dan is het belangrijk dat jouw boodschap op een (kleine) banner goed overkomt. Naast de uitstraling van de banner is het belangrijk de juiste doelgroep te bepalen. Het is bijvoorbeeld zinloos om potentiële klanten voor product X, advertenties te presenteren over product Y.

Verder kan ingesteld worden hoe vaak advertenties getoond mogen worden en tot hoeveel dagen na het laatste bezoek. Een goede inrichting van de campagne is bepalend voor het succes.

Dennis

Wil je ook meer halen uit je bestaande bezoekers?

Remarketing is relatief voordelig, omdat je een zeer specifieke doelgroep benadert. De kans op impact is hoog en afhankelijk van strategie en implementatie. Geen onnodig risico nemen en direct aan de slag? Neem dan contact op met Dennis Kranendonk (010 - 292 17 00).