32 online marketing tips voor succes met jouw webshop
Online marketing zorgt voor meer zichtbaarheid en verhoogt de kans dat een websitebezoeker de door jou gewenste actie uitvoert. Het bestaat uit diverse disciplines en vergt daarom tijd, kennis en aandacht. In dit uitgebreide artikel vind je maar liefst 32 online marketing tips voor webshops. Geen onderdeel is buiten beschouwing gelaten. Kortom, het complete plaatje om van jouw webshop een succes te maken.
1. Bepaal heldere doelstellingen
Breng vooraf in kaart welke resultaten je met behulp van webshop marketing wilt behalen. Denk aan doelstellingen als een hogere omzet, grotere naamsbekendheid of meer websitebezoekers. Formuleer de doelen zodanig dat ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn (SMART). De manier waarop de doelen worden behaald, formuleer je in een strategie.
2. Formuleer een strategie
Succes behaal je alleen met een goed doordachte online marketing strategie. Het zorgt voor houvast en focus binnen de organisatie. Stel jezelf de volgende vragen:
- Wie is mijn doelgroep?
- Hoe ga ik hun wensen en behoeften vervullen?
- Wat is ons onderscheidende vermogen?
- Wat zijn onze kernwaarden?
De antwoorden op deze vragen helpen bij het bepalen van onder meer de boodschap, tone of voice, stijl, het productassortiment, de prijsstrategie en het serviceniveau.
3. Voer zoekwoordenonderzoek uit
Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep binnen zoekmachines als Google. Hier kun je vervolgens op inspelen door relevante content te schrijven en/of advertenties te maken. Doe ook research naar je concurrenten. Welke zoektermen zorgen voor het meeste verkeer en hoe zetten ze bijvoorbeeld AdWords in?
4. Kies voor een heldere navigatiestructuur
Zowel je bezoekers als de zoekmachines hechten waarde aan een webshop die logisch en gestructureerd is opgebouwd. Het geeft de doelgroep een fijne gebruikerservaring én webcrawlers kunnen de webshop beter lezen. Een platte architectuur heeft dan ook de voorkeur. Dit is een design waarbij de bezoeker met een minimaal aantal kliks van de homepage naar de checkout gaat.
5. Optimaliseer de homepage
De homepage is de krachtigste pagina van je webshop. Het is het uithangboord van de organisatie en de toegangspoort naar alle achterliggende pagina’s. Neem daarom altijd links op naar de belangrijkste categorieën, producten of blogs. Zorg ook voor voldoende content en vergeet vooral je USP’s (Unique Selling Points) hier niet te benoemen.
6. Optimaliseer de (categorie)pagina’s
Plaats unieke, relevante content en zorg voor metatags en makkelijk leesbare URL’s. Het is ook raadzaam om belangrijke informatie als levertijden en eventuele verzend- en retourkosten te benoemen op productpagina’s. Om de bezoeker te overtuigen kun je ook kortingen en andere voordelen accentueren.
Categoriepagina’s helpen bezoekers makkelijk door je webshop te navigeren en geven meer informatie over een bepaalde productgroep. Daarnaast kunnen ze de ranking van je webshop in zoekmachines verbeteren. Plaats kwalitatief goede en vooral functionele content. Schrijf dus teksten waar je potentiële klanten echt iets aan hebben, zoals een stappenplan of tips.
7. Zorg voor een optimale gebruikerservaring
Stel niet een zoekmachine, maar je bezoeker centraal. Met een hoge positie in zoekmachines ben je er namelijk nog niet; er wordt op jouw website geklikt met bepaalde verwachtingen. Door in te spelen op deze verwachtingen is de kans op conversies groter. Met tools als Google Analytics kun je veel leren over het gedrag van de bezoekers en zo de ervaring beter op hen afstemmen. Het geeft inzicht in onder meer de gemiddelde sessieduur, tijd per pagina, paginaweergaven en de eventuele transacties. Daaruit kun je waardevolle conclusies trekken.
Met de introductie van het nieuwe Google-algoritme RankBrain is Google in staat om de menselijke interactie steeds beter te begrijpen. Hoewel we heilig in SEO geloven, is de tijd van trucjes of de focus op uitsluitend het verkrijgen van topposities in de index inmiddels voorbij.
Onderwerp de gebruiksvriendelijkheid van je website regelmatig aan een test. Kijk kritisch naar de overzichtspagina’s en het bestelproces of laat iemand buiten de organisatie het proces doorlopen. Staan de knoppen op een logische plek, klopt de volgorde van de velden in het bestelformulier of loop je als bezoeker tegen onlogische dingen aan? Alles wat niet intuïtief is, zoals wisselende navigatiemenu’s, onduidelijke call-to-actions en onnodige handelingen verlaagt direct je omzet.
Wil je echt inzicht hebben in hoe je bezoekers de webshop doorlopen en ervaren, maak dan gebruik van heatmaps.
8. Voeg een zoekfunctie aan je webshop toe
Als je een groot assortiment aanbiedt is het raadzaam om een zoekbalk in je webshop te integreren. Bezoekers zijn sneller bij het gewenste product én door de ingevulde termen bij te houden krijg je inzicht in mogelijke verbeterpunten wat betreft de navigatiestructuur.
9. Investeer in een aantrekkelijk ontwerp
In een paar seconden bepaalt de bezoeker of jouw webshop echt de moeite waard is. Het uiterlijk is het eerste wat wordt beoordeeld en daarom speelt het design een belangrijke rol. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat bezoekers veel waarde hechten aan een betrouwbare, professionele, overzichtelijke én aantrekkelijke uitstraling.
10. Focus op mobiele gebruikers
Het aantal mensen dat met een mobiel apparaat iets bestelt groeit enorm. Afhankelijk van je doelgroep kun je kiezen voor een responsive design of zelfs een ‘mobile first’ strategie. Bij een responsive design schaalt de webshop mee met de afmetingen van het scherm. Bij ‘mobile first’ ontwerp je primair voor smartphones en tablets en ga je ervan uit dat een kleinere groep gebruikers nog achter een laptop of desktopcomputer je webshop bezoekt. Vergezocht? In sommige branches is het al de realiteit. Naast een betere gebruikerservaring zorgt de focus op mobiele apparaten vaak ook voor betere resultaten in zoekmachines.
11. Pas zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe
Zoekmachinegebruikers hechten over het algemeen meer waarde aan onbetaalde zoekresultaten dan aan advertenties. Wanneer je een hoge positie in Google hebt verdiend, hebben mensen meer vertrouwen in je website en zullen zij eerder overgaan tot actie. Daarnaast is adverteren, in tegenstelling tot zoekmachineoptimalisatie, gericht op de korte termijn. SEO zorgt voor duurzame posities die een stabiele stroom aan bezoekers geeft, maar is wel een tijdrovend proces. Denk hierbij aan het in kaart brengen van kansrijke zoekwoorden, het optimaliseren van de content en code, monitoring van de resultaten en bijsturen.
Een goed geoptimaliseerde pagina bevat minimaal 250 woorden, wat een uitdaging is voor webshops. Het is vaak niet realistisch om een product in zoveel woorden te beschrijven. Focus je daarom op het maken van unieke content en neem nooit teksten van een leverancier of concurrent over. Schrijf ook grammaticaal correct en wees voorzichtig met automatische vertaalprogramma’s. Dit is ook van invloed op de ranking.
Tip: Wil je zeker weten dat geen van je concurrenten jouw teksten gebruikt, check je website dan eens in Copyscape.
Andere effectieve manieren om je organische resultaten bij zoekmachines te verbeteren zijn het schrijven van blogs en het maken van tutorials. Je kan deze binnen je webshop ‘crosslinken’ zodat ze bij de juiste producten worden weergegeven.
12. Pas zoekmachine-adverteren (SEA) toe
Met Google Ads kun je adverteren in Google. De advertenties worden boven, onder en soms rechts van de pagina met zoekresultaten weergegeven. Het idee is simpel: je geeft aan op welke zoektermen je gevonden wil worden en welk bedrag je ervoor over hebt. Het is een effectieve manier om direct de juiste doelgroep te bereiken, maar kan aardig in de kosten lopen. SEA wordt vaak als aanvulling op een SEO-campagne ingezet of als vervanger. Dit is geheel afhankelijk van de doelen en het budget. Onderschat ook de meerwaarde van adverteren in Bing niet. Het bereik van deze zoekmachine is een stuk groter dan de meeste mensen denken en de kosten aantrekkelijker.
13. Gebruik Google Shopping advertenties
Google Shopping maakt het mogelijk om je producten te promoten in de zoekresultaten van Google. Officieel is het dan ook een onderdeel van zoekmachine-adverteren. De advertenties bestaan uit afbeeldingen, beschrijvingen en prijzen. Aan de hand van de website, biedingen en productfeed (bestand met relevante productinformatie) bepaalt Google welke artikelen getoond worden. De advertenties worden hoog bovenaan de zoekresultaten weergegeven, wat voor extra zichtbaarheid zorgt. Daarnaast kunnen potentiële klanten makkelijk artikelen vergelijken en snel overgaan tot een aankoop.
14. Zet Display campagnes op
Door te adverteren in het Google Display Netwerk kun je een hoge brand awareness realiseren. Jouw banners verschijnen namelijk op miljoenen websites en in apps en video’s. Het is mogelijk om heel gericht te adverteren op basis van doelgroepen, profielen, zoekwoorden en specifieke websites. Hoewel het aantal mensen dat op een banner klikt relatief laag is, speelt het wel een belangrijke rol als het gaat om opbouwen van naamsbekendheid en dus vertrouwen. Want onbekend maakt nog steeds onbemind. Zou jij zelf bij een webshop waarvan je nog nooit hebt gehoord iets kostbaars bestellen?
Een specifieke vorm van een display campagne is ‘remarketing’. Hierbij krijgen mensen die eerder je webshop bezochten maar bijvoorbeeld niets kochten een banner te zien op andere websites die ze bezoeken.
15. Gebruik social media
Social media mogen eigenlijk niet ontbreken in jouw online marketing mix. Organisaties kunnen hier met hun klanten in contact komen en hen persoonlijk bereiken. Daarnaast schept het vertrouwen bij potentiële klanten omdat de merkperceptie niet door de organisatie wordt bepaald, maar door gebruikers. Hou er wel rekening mee dat het tweerichtingsverkeer betreft. Je doelgroep zal reageren en verwacht van jou ook een reactie.
Adverteren op social media is ook bijzonder effectief. Je kunt de doelgroep namelijk gericht benaderen met specifieke targeting op interesse, regio, functie, leeftijd enzovoorts. Facebook biedt bijvoorbeeld ook retargeting en ‘lookalikes van bestaande klanten’ als optie.
16. Meld je webshop aan bij Google My Business
Claim je pagina en zorg ervoor dat de bedrijfsinformatie up-to-date is. Dit is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie, maar ook essentieel voor het vergoten van je zichtbaarheid in Google Maps. Daarnaast laat je met volledige informatie en goede eerste indruk achter op de zoekresultatenpagina en kun je een locatie extensie toevoegen aan AdWords-advertenties. Ook staan in veel huishouders slimme apparaten met ‘voice assistants’ die gebruikmaken van deze gegevens.
17. Ga aan de slag met Affiliate marketing
Affiliate marketing is een vorm van online adverteren waarbij jouw producten gepromoot worden op andere websites in ruil voor een commissie. Jij als eigenaar van het product betaalt alleen een vergoeding wanneer de verwijzing heeft geleid tot een verkoop.
18. Sluit je aan bij vergelijkingssites
Steeds meer consumenten gebruiken vergelijkingssites als Kieskeurig.nl en Beslist.nl alvorens ze overgaan tot een aankoop. Zo zien ze in één oogopslag waar het product het voordeligst is en wat bijvoorbeeld het serviceniveau van een webshop is. De consumenten zitten in de transactionele fase waardoor de kans op conversie heel groot is. Je webshop aansluiten bij een vergelijkingssite is dus zeker het overwegen waard.
19. Adverteer op marktplaatsen
Marktplaatsen zijn een goed kanaal om meer verkopen te generen. In Nederland is Marktplaats.nl de bekendste, maar er zijn er meer. De bezoekers zitten vaak nog in een onderzoekende fase en zijn redelijk eenvoudig te overtuigen een nieuw product aan te schaffen. Het kanaal biedt kansen om tegen relatief lage kosten een prijsbewuste doelgroep te bereiken.
20. Besteed aandacht aan e-mailmarketing
E-mail is een goedkope, snelle en effectieve manier om in contact te komen én blijven met (potentiële) klanten. Allereerst is e-mail het meest gebruikte communicatiemiddel en daarnaast maakt het een directe en persoonlijke benadering mogelijk. Zorg wel voor relevante content (bijv. exclusieve aanbiedingen) en maak van tevoren duidelijk hoe vaak je de nieuwsbrief verstuurt en wat het voordeel is voor de ontvanger.
21. Vergeet offline promotie niet
Veel webshops richten zich volledig op online promotie, maar offline promotie kan ook erg effectief zijn. Stuur eens een kaart naar je klant op zijn of haar verjaardag. Deel flyers uit bij een beurs. Of adverteer eens in een printmagazine. Het zorgt ervoor dat je meer directe bezoekers krijgt, wat weer positieve effecten heeft op je ranking in zoekmachines
22. Ga aan de slag met linkbuilding
Linkbuilding is belangrijk voor de vindbaarheid van je webshop. Relevante, kwalitatieve backlinks verhogen jouw domeinautoriteit en dat zorgt voor een goede ranking in zoekmachines. Het effect op je autoriteit is afhankelijk van de hoeveelheid links, de context en de bron. Zo is een link van de bakker om de hoek minder waardevol dan een link van CNN. Maar als CNN een link met negatieve context plaatst is dat juist weer nadelig.
In de praktijk is linkbuilding een kostbare inspanning met vaak relatief weinig resultaat. De beste strategie is tweeledig: Zorgen voor unieke content waar andere websites echt graag naar doorverwijzen en een vast aantal uren per maand besteden aan het zoeken naar linkmogelijkheden.
23. Maak gebruik van snippets
Rich snippets laten je webshop opvallen in zoekmachines en vergroten de kans op een klik. Het doel is de gebruiker meer informatie verschaffen in de vorm van reviews, voorraadgegevens, openingstijden, prijzen enzovoorts. De mogelijkheden zijn eindeloos. Snippets worden aan de zoekresultaten toegevoegd nadat jij op een gestructureerde wijze aan de zoekmachine doorgeeft welke data je pagina bevat (structured data). Niet alleen de doorklikratio wordt hoger, maar Google snapt je webshop ook beter en beloont dit met hogere posities.
24. Verzamel reviews van klanten
Reviews leiden bij een groot deel van de consumenten tot meer vertrouwen. Laat klanten daarom reviews schrijven om zo potentiële klanten te overtuigen iets te kopen in jouw webwinkel. Wees niet bang voor negatieve beoordelingen, ook deze zorgen voor meer vertrouwen. Men kijkt namelijk naar het totaalplaatje en het gebrek aan negatieve reacties wordt gezien als verdacht.
25. Sluit je shop aan bij een webwinkelkeurmerk
Een webshop met een webwinkelkleurmerk geeft potentiële klanten een gevoel van vertrouwen. Het geeft aan dat de verkoopvoorwaarden overeenkomen met de Europese consumentenregels. Daarnaast kunnen klanten bij een negatieve ervaring terugvallen op een onafhankelijke organisatie.
26. Wees transparant
Laat de bezoeker zien bij wie hij of zij iets aanschaft. Maak een ‘over ons’-pagina, benoem je KvK- en btw-nummer en vermeld je adres- en contactgegevens. Wees ook duidelijk over de eventuele bezorg- en retourkosten.
27. Maak online betalen makkelijk
Heeft de klant online de keuze gemaakt, dan mag het afronden van de bestelling niet langer dan twee minuten duren. Voorkom onnodige velden en bied ruime betaalmogelijkheden. iDeal is de standaard in Nederland, maar verkoop je ook in België dan is Bancontact onmisbaar. Per creditcard of Paypal betalen is vaak ook een welkome aanvulling.
28. Zorg voor een snelle webshop
De snelheid van een webshop is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Bezoekers hebben steeds minder geduld en haken na een paar seconden al af. Google wil gebruikers de beste ervaring bieden en beloont snelle webshops daarom met hoge posities. Google Pagespeed Insights is een handig hulpmiddel om verbetermogelijkheden te detecteren en om je concurrentie te analyseren. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je cloudhosting-pakket te upgraden.
29. Gebruik Google Search Console
Naar aanleiding van je speedtest wijzigingen aan je webshop doorgevoerd? Of andere technische veranderingen waardoor jouw webshop nog beter gaat presteren? Vergeet niet om gebruik te maken van een handige tool: Google Search Console. Een technische analyse tool waarmee je door Google op fouten in je webshop wordt geattendeerd. En door ‘fetch als Google’ zorg je ervoor dat jouw recente wijzigingen snel in de index van deze zoekmachine worden verwerkt.
30. Beveilig je webshop
Wees kritisch op je beveiliging en mis geen enkele update van je e-commerce platform. Wanneer de beveiliging niet op orde is, kan dit grote gevolgen hebben in de vorm van omzetschade, reputatieverlies of een boete. Je werkt met gevoelige informatie; persoonsgegevens en financiële data. Encryptie van gegevens, een SSL-certificaat en een regelmatige test door een onafhankelijke organisatie zijn daarom echt geen overbodige luxe maar een eerste vereiste voor iedere webshop. En al helemaal als je webshop op open source software draait.
31. Stel KPI’s op
KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) zijn hulpmiddelen om de voortgang van de organisatiedoelen te meten en bewaken. Voorbeelden hiervan zijn: conversiepercentage, doorklikratio en gemiddelde bestelwaarde. Programma’s als Google Analytics maken het mogelijk om een overzichtelijk dashboard te maken met daarop de meest relevante KPI’s. Dit geeft je op ieder moment van de dag inzicht in de stand van zaken.
32. Schakel een expert in
Een e-commerce omgeving is een complexe samensmelting van techniek, marketing en retail. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen en net het verschil kunnen maken tussen een daverend succes of diepe teleurstelling. Het starten van een webshop zonder goede strategie of realistisch toekomstbeeld is makkelijk. Er zijn inmiddels meer webshops dan fysieke winkels in Nederland, maar de meeste shops behalen minder dan € 10.000 omzet per jaar. Investeer daarom in mankracht en een goed bureau dat jou kan helpen. Een serieuze aanpak zorgt ervoor dat jouw investering sneller terugverdient.
Online marketing voor je webshop uitbesteden?
Wij hebben veel ervaring met webshop marketing en helpen graag met het waarmaken van al jouw online ambities. Neem gerust contact met mij op voor een digitale kennismaking of een strategische sessie via Zoom of Teams.