Zakenman plaatst bestelling op een b2b webshop die aan de regels voldoet

Regels B2B webshop: deze informatie is verplicht

Verkoop je producten online aan bedrijven? Dan heb je onder meer een informatieplicht. In dit blogitem lees je welke informatie niet mag ontbreken in een B2B-webshop.

Uitsluitend B2B-klanten of ook B2C?

Aan welke verplichtingen jouw webshop precies moet voldoen is afhankelijk van de doelgroep(en). Richt jij je uitsluitend op business-to-business (B2B) klanten? Of ook op business-to-consumer (B2C) klanten? Als je alleen aan organisaties verkoopt dan gelden er afwijkende regels met betrekking tot onder meer het herroepingsrecht en de prijsweergave.

Je kan particulieren bewust uitsluiten en kiezen voor verplichte velden als ‘bedrijfsnaam’, ‘KvK-nummer’ en/of ‘btw-nummer’ op de betaalpagina. Doe je dit niet, dan zijn ook de consumentenregels van kracht.

1.     Bedrijfsgegevens

Als webwinkelier ben je verplicht om je bedrijfsgegevens te delen op je site. Wees transparant en vermeldt onderstaande gegevens op een makkelijk vindbare plek, zoals in de footer en/of op de contactpagina:

  • Handelsnaam
  • KvK-nummer
  • Btw-nummer
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Vestigingsadres

2.     Productinformatie

Bij een koop op afstand is er natuurlijk niet de mogelijkheid om een product goed te bekijken of testen. Daarom is het verplicht en, voor een hogere conversieratio, verstandig om zoveel mogelijk kenmerken en specificaties van je producten te vermelden.

3.     Prijzen, btw, verzendkosten en eventuele andere kosten

Voorkom vervelende verrassingen en wees transparant over de productprijzen, het verzendtarief en eventuele bijkomende kosten (bijvoorbeeld toeslagen voor een bepaalde betaalmethode). Tijdens de bestelling moet het voor de klant ook duidelijk zijn wat de totaalprijs is. Vink vooraf ook geen optionele diensten aan die geld kosten. De vakjes moeten opgelaten worden zodat de klant hier zelf voor kan kiezen.

B2B-webshops mogen hun prijzen exclusief btw tonen, maar alleen als het voor consumenten onmogelijk is om te bestellen. Richt jouw bedrijf zich ook op particulieren? Dan moet je de prijzen ook inclusief btw weergegeven.

4.     Overzicht van de bestelling

 Voordat de klant de bestelling bevestigt, moet je een overzicht tonen van de producten en ingevulde gegevens. Zo kunnen eventuele fouten nog hersteld worden. Na het plaatsen van de order moet je per mail een bevestiging sturen. Consumenten moeten in deze mail ook worden gewezen op de garantie en het retourrecht.

5.     Betaalmethodes

Je mag zelf kiezen welke online betaalmethodes je zakelijke afnemers biedt. Verkoop je ook producten aan particulieren? Dan ben je verplicht de mogelijkheid tot achteraf betalen te geven. Dit kan bijvoorbeeld met Klarna. Een slimmigheid om dit op een andere manier op te lossen is de inzet van creditcards als betaalmiddel. Feitelijk is er sprake van achterafbetaling wanneer je de afschrijving pas uitvoert na levering van het product. Ook hierbij geldt: informeer de klanten voldoende en vermeldt de informatie duidelijk op je website.

6.     Herroepingsrecht

De wettelijke herroepingstermijn is onderdeel van de consumentenwetgeving en geldt dus niet voor zakelijke aankopen. Bij B-to-B bepaal je zelf welke regels van toepassing zijn op de koop van een product via internet. Wees duidelijk over het wel/niet bieden van bedenktijd en neem de regels op in de algemene voorwaarden.

Kunnen consumenten ook bestellen? Dan ben je verplicht om een retourperiode van minimaal 14 kalenderdagen te hanteren. Enkele producten mag je echter uitzonderen, zoals op maat gemaakte en hygiënische artikelen. Communiceer dit goed. Het is raadzaam om een pagina met retourinformatie beschikbaar te stellen én het ook op iedere productdetailpagina te vermelden.

7.     Garantie

De wet gaat ervan uit dat bij een zakelijke aankoop vooraf goed onderzoek is gedaan. Daarom gelden er minder garantieregels voor bedrijven dan voor consumenten. Als webwinkelier ben je verplicht om de informatie betreffende de garanties op te nemen in de algemene voorwaarden.

8.     Verzending en levertijd

Geef aan hoe de bestelling wordt verzonden en wanneer de klant het pakket ongeveer kan verwachten. Je mag de levertijd op verschillende manieren vermelden, zoals ‘binnen 1-3 dagen in huis’ of ‘binnen 12 weken bezorgd’. Als producten bijvoorbeeld een releasedatum hebben kan je ook iets plaatsen in de trant van ‘wordt geleverd vanaf 12-04-2021’. Heb je geen levertijd kenbaar gemaakt, dan geldt een wettelijke termijn van 30 dagen.

9.     Privacy- en cookiebeleid

Een webwinkel is volgens de AVG verplicht klanten en bezoekers te informeren over welke privacygevoelige informatie wordt verzameld en met welk doel. Ook moet je toestemming vragen voor het plaatsen van cookies. De footer is vaak de beste plek om te verwijzen naar een privacy- en cookieverklaring.

10. Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn niet juridisch verplicht voor webwinkels, maar wel gebruikelijk en verstandig. Daarnaast is het een eis om in aanmerking te komen voor bepaalde keurmerken. In de algemene voorwaarden staan alle rechten en plichten van de betrokken partijen. Het voorkomt conflicten en onverwachte situaties. Als je geen gebruikmaakt van algemene voorwaarden, dan geldt de wet. Wat in veel gevallen niet erg voordelig is voor de webwinkelier. Omdat een klant precies moet weten wat zijn of haar rechten en plechten zijn, mag je de algemene voorwaarden niet verstoppen. Toon ze ook tijdens of voorafgaand aan het bestelproces. De algemene voorwaarden zijn uitsluitend van toepassing als de klant ze vooraf heeft kunnen inzien. Veel webshops werken met een aanvinkvakje en “dwingen” klanten akkoord te gaan met de voorwaarden. Dit is juridisch niet verplicht.

Informeer zo volledig en duidelijk mogelijk

Zorg dat alle genoemde informatie op jouw B2B-webshop te vinden is. Daarnaast kunnen we niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk het is om duidelijk en transparant te zijn. Maak alle essentiële informatie snel en gemakkelijk toegankelijk. Niet alleen om te kunnen voldoen aan de wetgeving, maar ook voor optimaal gebruiksgemak.

Richt jouw webshop zich op zowel bedrijven als consumenten? Geef dan duidelijkheid over wanneer een order als B2B-bestelling gezien wordt en wanneer als B2C. Dit voorkomt onduidelijkheden en discussies. Laat de klant bijvoorbeeld in het afrekenproces invullen of het een zakelijke of privé bestelling betreft. Eventueel kun je dit veld op de factuur tonen zodat het voor bedrijven minder makkelijk is om als consument te bestellen en wel de kosten en btw af te trekken.

Tip: Denk goed na over je doelgroep(en)

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen gelden voor bedrijven en consumenten andere verplichtingen. Aan beide verkopen kan dus de nodige uitdagingen met zich meebrengen. Je zou er daarom voor kunnen kiezen om de regels gelijk te trekken, dus zakelijke afnemers ook retourrecht geven enzovoorts. Zijn consumenten een te verwaarlozen doelgroep? Overweeg dan om particulieren bewust uit te sluiten. Zo maak je het een stuk gemakkelijker voor jezelf.

Voldoe je aan de regels? Laat het zien met een keurmerk!

Voor B2B e-commerce platformen kan een keurmerk erg interessant zijn. Zakelijke klanten gedragen zich namelijk steeds meer als consumenten en zoeken via internet naar een goede aanbieder. Vertrouwen speelt hierbij een cruciale rol. Geschikte keurmerken voor B2B-webwinkels zijn bijvoorbeeld Thuiswinkel Zakelijk en WebwinkelKeur. Om lid te kunnen worden, dien je aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Het merendeel van deze regels staat in dit artikel. Let ook goed op de verschillende voorwaarden per doelgroep. Voor meer informatie verwijzen we je door naar de websites van deze partijen.

De B2B-markt veroveren met een doordachte webshop?

Internetbureau Atlantis Creative is dé ideale partner voor de ontwikkeling van jouw B2B-webshop. We zijn vanaf het begin betrokken en denken altijd proactief mee. Dankzij onze ruime ervaring weten we precies aan welke eisen een goed zakelijk e-commerce platform moet voldoen. Meer weten? Neem gerust contact met mij op voor een digitale kennismaking of strategische sessie via Zoom of Teams.

Dennis Kranendonk

010 - 292 17 00