Corporate website laten maken? Let hierop!
Een corporate website vertegenwoordigt jouw business online en is onmisbaar als dienstverlener. Het helpt bij het creëren van vertrouwen, zorgt voor continue bereikbaarheid en stelt je in staat nieuwe mensen te bereiken. Een goede corporate website moet aan een aantal eisen voldoen. Vanuit onze eigen ervaringen hebben we een lijst met vijftien aandachtspunten opgesteld. Voordat we deze delen, definiëren we wat een corporate website volgens ons is.
Wat is een corporate website?
Niet iedereen hanteert dezelfde definitie voor een corporate website. In het Nederlands wordt het vaak een business to business website genoemd, maar wij gebruiken de meest ruime definitie: het officiële digitale gezicht van een organisatie. Een corporate website vertegenwoordigt het bedrijfsdoel en omvat informatie voor interne en externe stakeholders. Dat kunnen afnemers zijn, maar ook leveranciers, investeerders, persvertegenwoordigers en (potentiële) medewerkers.
Aandachtspunten
1. Herkenbare huisstijl
Ieder bedrijf is uniek en heeft een eigen identiteit die visueel gepresenteerd dient te worden aan de buitenwereld. Een huisstijl die bij de organisatie past en consistent wordt doorgevoerd versterkt de naamsbekendheid en herkenbaarheid. Om het gewenste identiteitsbeeld te vormen dienen alle communicatie-uitingen consistent te zijn met elkaar.
2. Toegankelijk voor alle gebruikers
Een toegankelijke website heeft een groter bereik en is gebruiksvriendelijker. Met behulp van een responsive webdesign bied je een optimale ervaring op een breed scala aan apparaten. Zo zorg je voor tevreden mobiele gebruikers. Daarnaast kan je een voorleesfunctie implementeren of de mogelijkheid om lettergroottes aan te passen. De website is dan beter toegankelijk voor mensen met een visuele beperking.
3. Sterke content
Voorzie de corporate website van relevante teksten die naadloos op je business en doelgroepen aansluiten. Wees duidelijk en consistent, dus gebruik in elke tekst dezelfde ‘tone of voice’. Zorg ook voor prikkelende visuele content. Sterke content draagt bij aan klantbinding en helpt zoekmachines jouw website te begrijpen. Het is een daarmee een belangrijk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie.
4. Duidelijke navigatie
Een duidelijke navigatie is van essentieel belang voor elke website. Een intuïtieve structuur zorgt ervoor dat bezoekers makkelijk doorklikken en snel vinden wat ze zoeken.
5. On-site zoekfunctie
Een goede interne zoekfunctie verhoogt de gebruiksvriendelijkheid van de website. Het scheelt veel tijd voor gerichte zoekers en levert direct resultaat. Dit geeft de conversiecijfers een enorme boost.
6. Social media buttons
Social media buttons op de website linken bijvoorbeeld naar de Facebook-, LinkedIn of Instagram-bedrijfspagina. Door ze op een prominente plek te plaatsen kan je meer aandacht genereren via social media en een groter publiek bereiken.
7. Snelle laadtijd
Websitebezoekers verwachten een snelle laadtijd zodat ze snel de benodigde informatie kunnen vinden. Een langzame website wordt vaak al na een paar seconden weggeklikt waardoor je de potentiële klant kwijt bent. Daarnaast is de snelheid van je website belangrijk voor zoekmachines als Google. Het is namelijk een factor die meespeelt in hoe goed een website in het zoeknetwerk presteert.
8. Geïntegreerd SSL-certificaat
SSL staat voor ‘Secure Sockets Layer’ en is een technologie die wordt ingezet om data tussen een browser en server te versleutelen. Wanneer een website is beveiligd met een SSL-certificaat begint de URL met HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure) in plaats van HTTP. De aanduiding zorgt voor meer vertrouwen bij bezoekers en heeft invloed op de ranking van de website in zoekmachines.
9. Gebruiksvriendelijke contactpagina
Een goede contactpagina draagt bij aan een betere merkbeleving en meer conversies. Zorg dat een bezoek aan deze pagina een positieve ervaring wordt waarbij de (potentiële) klant zich welkom en geapprecieerd voelt. Vermeld de juiste informatie, zoals de organisatienaam, bedrijfsgegevens, adresgegevens (met Google Maps) en het zakelijke e-mailadres. Het is ook raadzaam om een contactformulier toe te voegen. Sommige bezoekers vinden het namelijk makkelijker om een contactformulier in te vullen dan een e-mail te versturen. Zorg dan wel voor een reCAPTCHA (oplossing tegen spam) en vraag alleen de noodzakelijke gegevens. Bied daarnaast nog minimaal één andere mogelijkheid voor direct persoonlijk contact aan, zoals een telefoonnummer. Je kan bijvoorbeeld ook je Facebook-bedrijfspagina vermelden als contactkanaal. Houd de informatie toegankelijk en overzichtelijk.
De contactpagina is een van de belangrijke pagina’s van je website en dient snel bereikbaar te zijn voor bezoekers. Daarnaast is het raadzaam om op de mobiele versie van een website de adresgegevens en het telefoonnummer duidelijk weer te geven en snel vindbaar te maken.
10. USP’s op de homepage
Wij raden aan om je belangrijkste USP’s duidelijk zichtbaar op de homepage te vermelden. Benoemen wat jou uniek maakt kan het conversiepercentage sterk beïnvloeden.
11. Aanmeldknop voor de nieuwsbrief
Laat het aanmeldformulier voor je nieuwsbrief prominent terugkomen op de website. Vraag bezoekers niet simpelweg om lid te worden van de nieuwsbrief, maar focus je op de toegevoegde waarde voor de ontvanger.
12. Mogelijkheid om de corporate app te downloaden
Heb je een corporate app? Maak het voor bezoekers mogelijk om deze via de website te downloaden. Zo zijn geïnteresseerden snel in het bezit van de applicatie.
13. Uitbreidingsmogelijkheden en onderhoudsvriendelijk
Zorg voor een onderhoudsvriendelijke basis zodat de website klaar is voor de toekomst. Denk hierbij aan het toevoegen van nieuwe functionaliteiten, maar ook aan het ontwikkelen van extra taalversies. Daarnaast dient de website voor een optimale ervaring regelmatig te worden aangepast aan de nieuwste trends. Het is ook belangrijk dat het CMS gebruiksvriendelijk is, zodat de organisatie zelf de inhoud van de website kan aanpassen. In elk goed CMS heeft de beheerder de mogelijkheid om toegangsrechten voor elke gebruiker in te stellen.
14. Goede online vindbaarheid
Met alleen een corporate website ben je er natuurlijk niet. Je wilt opvallen tussen je concurrenten en website-verkeer genereren. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) en/of andere vormen van online marketing zullen jou hierbij helpen.
15. Eerlijke over-ons-pagina
Op de over-ons-pagina kan je vertellen en tonen wie je bent. Als je een oprechte blik achter de schermen van je bedrijft geeft, is de kans groot dat de bezoekers meer sympathie voor je hebben. Wees jezelf en bewijs een betrouwbare en transparante onderneming te hebben. Een goede over-ons-pagina zal je helpen een sterk merk op te bouwen en je te positioneren als expert binnen jouw branche.
Corporate website laten maken door Atlantis Creative?
Niemand kan meer om de ontwikkeling van het internet heen. Het is belangrijker dan ooit om als organisatie de merkidentiteit en ambities online uit te dragen via een professionele corporate website.
Wij hebben meer dan 20 jaar ervaring met het ontwikkelen van corporate websites. Ons team heeft de technische en functionele kennis in huis om van ieder project een succes te maken. Geïnteresseerd? Neem dan gerust contact met mij op voor een kennismaking of strategische sessie via Zoom of Teams.