Succes

De kracht van content marketing

Content marketing is een veel toegepaste vorm van marketing en een populair begrip in de digitale wereld. Dat is niet voor niets, want het stelt organisaties in staat om online explosief te groeien. Waardevolle content is immers dé manier om je bereik te vergroten en conversies te stimuleren.

Wat is content marketing?

Er zijn veel definities van content marketing. Het gaat in essentie om het bereiken, boeien en binden van doelgroepen met relevante informatie.

Content is een breed begrip, dat in feite betrekking heeft op de inhoud die beschikbaar wordt gemaakt door een offline of online medium. Denk hierbij aan een boodschap in een e-mail, tv-programma of op een webpagina.

Content marketing is een techniek die zich richt op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante informatie voor een specifieke doelgroep, met als doel dit publiek aan te spreken en aan de organisatie te binden.

Bij content marketing staat de (potentiële) klant centraal, niet de promotie van eigen producten of diensten. Alle content die mensen helpt, entertaint, ontroert, inspireert of op een andere manier waarde toevoegt is geschikt voor deze vorm van marketing.

Content marketing en zoekmachineoptimalisatie

De termen ‘content marketing’ en ‘zoekmachineoptimalisatie (SEO)’ worden onterecht door elkaar gebruikt. Het zijn twee verschillende disciplines die nauw met elkaar verbonden zijn.

SEO is het optimaliseren van een website of webshop voor een hogere positie in de onbetaalde resultaten van een zoekmachine. Verbeter je de content, techniek en autoriteit dan scoor je hoger in de zoekmachine. Ook bij SEO is het van belang dat de content relevant en waardevol is voor (potentiële) klanten. Kwalitatieve content wordt door de zoekmachine namelijk beloond met een hogere positie, wat de online zichtbaarheid verhoogt. SEO is een onderdeel van online marketing.

Content marketing heeft betrekking op het creëren van content voor zowel online als offline media. Het bestaat eigenlijk al jarenlang, maar is tegenwoordig vooral populair in de wereld van online marketing. Content marketing en SEO vormen een gouden combinatie, mits de content relevant is voor de bezoekers én zoekmachines. 

Hoe werkt content marketing?

Strategie

Content marketing vraagt om een plan waarin strategische keuzes voor de lange termijn worden vastgelegd. Een doordachte strategie stelt je namelijk in staat om de doelgroep effectief te bereiken. Je kan de inhoud afstemmen op de customer journey en antwoord geven op de vragen die de doelgroep heeft tijdens iedere specifieke fase. Een gestructureerde aanpak zorgt ervoor dat jouw organisatie gezien wordt als expert in het vakgebied. Het vergroot de naamsbekendheid en de doelgroep krijgt positieve associaties met jouw organisatie.    

Content

De hoeveelheid informatie neemt alsmaar toe, vooral online. Het is daarom belangrijker dan ooit om jezelf van de massa te onderscheiden. Opvallen zit hem onder meer in de juiste content voor het juiste publiek. Daarnaast is consistentie erg belangrijk. Een herkenbare uitstraling, toon en schrijfstijl helpen (potentiële) klanten vertrouwd te raken met jouw organisatie.

Distributie

Voor het succes van je business is het is van belang dat je passende informatie aanbiedt op het juiste moment én op het juiste platform. Zorg er dus voor dat je weet waar jouw (potentiële) klanten zich bevinden.

Conversie

Je creëert waardevolle en relevante content met als doel om uiteindelijk tot conversie te verleiden. Hoe stimuleer je conversies? Zorg voor een gestructureerde aanpak. Onderzoek per kanaal de converterende tounchpoints binnen de customer journey en bepaal of je op dat punt ondersteuning kan bieden met waardevolle content.

Argumenten om te starten met content marketing

Content marketing biedt een aantal voordelen:

  • Beter zichtbaar bij jouw doelgroepen
  • Meer naamsbekendheid, bezoekers en conversies
  • Expertstatus in jouw vakgebied
  • Verbeterde bedrijfsresultaten op de lange termijn

Met content marketing kan je (potentiële) klanten ondersteunen tijdens de customer journey. Elk contactmoment is bepalend voor hoe waardevol zij de organisatie vinden.

De klantreis begint met de oriëntatiefase waarin gezocht wordt naar informatie over een product of dienst. In deze fase is zichtbaar zijn met objectief advies erg belangrijk. Marketingmiddelen als blogs en whitepapers zijn goed geschikt om in te zetten. Hoe relevanter de content, hoe groter de kans dat jouw organisatie op de ‘short list’ van leveranciers komt.

In de transactionele fase wil je (potentiële) klanten verleiden tot een conversie en mogelijke afhaakmomenten voorkomen. Goede service en complete, transparante informatie speelt in deze fase een belangrijke rol. Een webshopbezoeker haakt bijvoorbeeld af bij onduidelijke en onvolledige productinformatie. Zorg er in deze fase voor dat het de doelgroep zo goed mogelijk faciliteert om een aankoop te verrichten. Dat is op diverse manieren mogelijk, zoals een blog met daarin productvergelijkingen of stuur bezoekers die hun aankoop niet hebben voltooid een e-mail.

Een goede content marketing strategie levert aanzienlijk meer leads en conversies op. De kosten liggen op lange termijn ook een stuk lager. Het zorgt voor drie keer meer leads ten opzichte van traditionele marketing per uitgegeven euro. Content marketing is hiermee een van de meest effectieve vormen van marketing.

Content marketing uitbesteden?

Atlantis Creative is een content marketing bureau in Rotterdam dat alles in huis heeft om jouw business te laten groeien. Onze focus ligt op het ontwikkelen, uitvoeren en optimaliseren van online campagnes. Wij geloven dat content dé brandstof is van digital marketing en online succes, mits strategisch ingezet. Onze werkwijze is daarom ook gericht op een zichzelf herhalend proces van strategie, actie, analyse en optimalisatie.

Wij kunnen je ondersteunen bij de creatie en distributie van content, of het proces helemaal uit handen nemen. Onze professionals hebben ruime ervaring met het schrijven van blogs, webteksten, advertentieteksten, social media posts enzovoorts. Daarnaast is ons team altijd gefocust op zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Heb je het idee dat er meer te halen is uit je bestaande webteksten? Met behulp van een content audit analyseren wij je website en geven je concrete feedback.

Wij verzorgen de content marketing voor uiteenlopende opdrachtgevers, van schoonheidssalon tot aan PBM webshop.

Samenwerken met content marketing bureau Atlantis Creative?

Wil je online groeien? Kies dan voor content marketing outsourcing. Neem contact met mij op en samen stropen we de mouwen op!