Mensen geven high 5 voor goede samenwerking met internetbureau

10 aandachtspunten bij het kiezen van een internetbureau

Een internetbureau kan jouw business vooruithelpen met een unieke website of applicatie die volledig aan je wensen voldoet. Het ontwikkelen van een maatwerkoplossing met specifieke functies en koppelingen vraagt om veel kennis en ervaring. Het is dus belangrijk om een professional te kiezen die dat in huis heeft. Maar er zijn meer factoren die bepalen of een bedrijf bij je past. Deze 10 aandachtspunten helpen jou om het beste internetbureau te kiezen.

1.     Bedrijfscultuur

Een organisatiecultuur wordt gevormd door gezamenlijke normen, waarden en doelen. Het creëert verbondenheid waardoor een wij-gevoel ontstaat. Als alle neuzen dezelfde kant opstaan heeft dat een positieve invloed op de prestaties. Dit geldt niet alleen voor medewerkers, maar ook voor externe partners. Vooral als je een partij voor de lange termijn zoekt en een duurzame relatie wilt aangaan. Met een betrokken internetbureau dat als verlengstuk van de organisatie fungeert, worden de beste resultaten behaald. Kijk dus goed of jullie bedrijfsculturen op elkaar aansluiten.

2.     Persoonlijke klik

Het heeft geen zin om het beste internetbureau te kiezen, als er geen match is. Een goede samenwerking valt of staat met een persoonlijke klik. Alleen dan kan je een positieve en prettige band opbouwen. Daarom is het raadzaam elkaar te ontmoeten voordat je een samenwerking aangaat.  

3.     Dienstverlening

Zoek je een internetbureau met een full-service dienstverlening of een expert op een specifiek vlak? Het voordeel van een full-service digital agency is dat alle faciliteiten zich onder één dak bevinden, van webdevelopment tot online marketing. Het is een goede keus voor digitale transformatie en voor iedereen die meer uit zijn of haar business wil halen. Een website of webshop laten bouwen is niet meer voldoende. Steeds meer aanvullende zaken, zoals online marketing, worden belangrijk. Hiermee kan optimale zichtbaarheid bij de doelgroep worden gerealiseerd, wat leidt tot meer conversies en omzet.

4.     Een gebruiksvriendelijk CMS

Een gemakkelijk te beheren Content Management Systeem (CMS) is de basis voor een goed werkende website of webshop. Sommige internet agency ’s werken met een standaard CMS, zoals Wordpress, en anderen leveren maatwerk met een eigen systeem. Heb je een standaard ‘brochure’ site, dan volstaat een ‘open source’ standaard CMS. Is je vraag complexer of heb je te maken met bedrijfsprocessen die je wilt digitaliseren of API-koppelingen met externe databases, dan is een Content Management Systeem op maat een betere optie. Het voordeel hiervan is ook dat alleen de benodigde functies aanwezig zijn en het geheel nog overzichtelijker is. Laat je informeren en bepaal wat jij belangrijk vindt.

5.     Werkwijze

Elk webbureau werkt anders. Bepaal wat jij belangrijk vindt bij een samenwerking, zoals korte lijnen, transparantie, flexibiliteit, proactief advies en persoonlijk contact. Daarnaast kent softwareontwikkeling verschillende methoden, van agile/scrum tot de watervalmethode. Bij scrum vinden deelopleveringen plaats met een minimaal werkend product dat steeds verder wordt uitgebreid. Deze zogeheten sprints maken het mogelijk om continu bij te sturen, waardoor projecten sneller afgerond worden en van hogere kwaliteit zijn. Er zijn ook hybride vormen van ontwikkeling.

6.     Omvang

Hoeveel mensen werken er bij de agency? Te klein kan betekenen dat je project stagneert, te groot kan ook vervelend zijn want dan voel je je een nummer in plaats van een klant.

7.     Locatie

Wil je vooral samenwerken op afstand of elkaar geregeld live ontmoeten? In het laatste geval is het handig om een internetbureau in de buurt te zoeken. Dan sta je zo bij elkaar op de stoep.

8.     Relevante ervaring en eerder werk

Als een webbureau ervaring heeft met vergelijkbare projecten, is dat een voordeel. Het geeft meer vertrouwen en een fijner gevoel van samenwerken. Bovendien heeft een ervaren agency meer kennis in huis. Dat zorgt voor een soepelere doorloop van het project en betere kwaliteit.

Ga na welke resultaten je potentiële nieuwe partner voor andere opdrachtgevers heeft gerealiseerd. De meeste internetbureaus hebben cases online staan waarin eerder werk wordt getoond. Aarzel niet om contact op te nemen met een of meerdere opdrachtgevers en te vragen naar hun ervaringen. Kan je geen projecten vinden? Vraag jezelf dan af waarom niet: zijn de klanten niet blij met het opgeleverde werk of ontbreekt het aan ervaring?

9.     Reputatie

Wat lees je op het internet? Zijn er slechte reviews te vinden? Of negatieve verhalen als je de bedrijfsnaam intypt? Type ook de naam van de directie eens in, altijd interessant. Ook LinkedIn kan een goede informatiebron zijn.

10.   Eigen website

Een goed internetbureau heeft een eigen website die technisch tiptop in orde is. Controleer onder meer op snelheid, mobielvriendelijkheid en veiligheid. Kijk ook naar de ranking in Google als je SEO belangrijk vindt. Verder is het natuurlijk belangrijk dat het internetbureau professioneel overkomt en een goed gevoel bij je oproept.

Het internetbureau dat bij jou past….

heeft jarenlange ervaring en weet precies wat jij nodig hebt. Het betrokken team denkt met je mee, adviseert proactief en realiseert maatwerkoplossingen van topkwaliteit. De agency is geen leverancier, maar een verlengstuk van de organisatie. De alles-onder-één-dak formule zorgt voor gemak én maximaal online succes. Je voorkeur gaat uit naar een compact bedrijf met korte lijnen, persoonlijk contact en een efficiënte bedrijfsvoering. Het moet wel groot genoeg zijn voor complexe projecten en continuïteit. Je wilt graag tussentijds feedback kunnen geven en bent daarom voorstander van deelopleveringen. Samen met het internetbureau werk je in een duurzame relatie aan online resultaat.

Is dit de beschrijving van het internetbureau waarmee je wilt samenwerken? Dan zijn wij de ideale match!

Samenwerken met internetbureau Atlantis Creative?

Als Rotterdams full-service internetbureau met meer dan 20 jaar ervaring weten we van aanpakken en resultaten boeken. Heb je zin om samen te werken en/of ben je benieuwd naar meer informatie over onze diensten? Laten we dan digitaal kennismaken via Zoom of Teams!

Dennis Kranendonk

010 - 292 17 00