succesvolle werkenbij website

Een effectieve werkenbij website? 12 tips van experts

Met de krapte op de arbeidsmarkt volstaat een vacaturepagina op de reguliere website niet meer als wervingskanaal. Er is onvoldoende ruimte om werkzoekenden gericht te informeren en de beste kandidaten aan te trekken. Veel organisaties kiezen daarom voor een werkenbij website die ze centraal kunnen stellen in de arbeidsmarktcommunicatie.

werkenbij website aparte doelgroep

Dezelfde organisatie, andere doelgroep

Op een geloofwaardige vacature website presenteer je de organisatie vanuit dezelfde kernwaarden als op de corporate website, alleen dan aansprekend voor kandidaten. Dit kan bijvoorbeeld met interviews, blogs, vlogs, achtergrondinformatie en natuurlijk goed beeldmateriaal.

Bij het ontwikkelen van een effectieve werkenbij site gaan we grondig te werk, zie ook onze werkwijze, en is de strategie minstens zo belangrijk als bij iedere andere website. Meestal maken we een ontwerp in de huisstijl van de organisatie, maar het is ook prima mogelijk om hiervan af te wijken. Je wilt immers een andere doelgroep aanspreken. Welke keuze je ook maakt, het belangrijkste is dat er goed over is nagedacht.

Koppeling recruitmentsysteem

Maak je gebruik van een recruitmentsysteem, ook wel ATS (Applicant Tracking System) genoemd? Geen probleem, wij integreren deze met de website middels een API-koppeling. Ons team heeft ervaring met integraties van HR-software als Bullhorn (voorheen Connexys), Carerix, EasyCruit (Visma) en HROffice. Een dergelijke koppeling zorgt ervoor dat vacatures centraal in het pakket te beheren zijn en sollicitaties daar direct binnenkomen. Dat houdt je recruitmentproces overzichtelijk.

juiste personeel werven werkenbij website

Tips om meer te halen uit je recruitment website

Ook voor medewerkers is het belangrijk dat de eerste indruk goed is. Wij hebben inmiddels flink wat ervaring met het ontwikkelen van vacature websites en delen graag een paar tips met je:

1. Zorg voor overzicht

Heb je veel verschillende vacatures? Zorg dan voor een handige indeling en filters. Geef websitebezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid om te kunnen filteren op werkzaamheden, ervaring, standplaats en aantal uren.

2. Laat je collega’s aan het woord

Natuurlijk vind je zelf dat je bij de beste organisatie van Nederland hoort, maar een collega die vertelt hoe het er in de praktijk aan toe gaat overtuigt de doelgroep natuurlijk meer.

3. Zorg voor beleving

Breng het gevoel van je organisatie online over. Zorg voor consistentie in kernwaarden en vertel niet alleen wat er leuk aan het werk is, maar ook wat werken binnen jouw organisatie zo uniek maakt. Daarnaast is het belangrijk om de vacatures zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren.

4. Maak gebruik van video

Een video zegt meer dan een aantal losse foto’s. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een sfeerimpressie van de organisatie, vlogs of interviews met medewerkers. En misschien beschik je zelfs over reportages van (lokale) media.

5. Handige alerts

Het zal je maar gebeuren. De ideale kandidaat heeft je werkenbij website gevonden, maar er is geen passende vacature beschikbaar. Een open sollicitatie is altijd een goede optie. Maar nog slimmer is een jobalert. Je toekomstige collega krijgt dan een bericht per e-mail zodra de droombaan beschikbaar is.

6. Smartphone als basis

Uit onderzoek (en waarschijnlijk je eigen statistieken) blijkt dat de meeste kandidaten gebruik maken van een smartphone voor het zoeken naar vacatures. Daarom is het handig om de website ‘mobile first’ te ontwikkelen.

7. Reminders zorgen voor gemak

Op je telefoon is zoeken makkelijk, maar voor solliciteren ligt de drempel hoger. Daarnaast is de CV ook niet altijd bij de hand. Zorg daarom voor een knop waarmee potentiële kandidaten de vacature kunnen opslaan of naar zichzelf kunnen mailen.

8. Zorg voor bereik

Link vanaf je corporate website naar je werkenbij site. Grote kans dat dit direct al bezoekers oplevert. Daarnaast is het slim om met behulp van SEO en SEA ervoor te zorgen dat kandidaten je gemakkelijk vinden. Ook als ze je organisatie nog niet kennen.

9. Verras je doelgroep

Onderscheid je van de concurrentie door slim gebruik te maken van (online) mogelijkheden om kandidaten te verrassen en verleiden. Als je een campagne bedenkt, is het belangrijk dat het past bij je organisatie en je eventuele offline onderdelen slim doortrekt naar online.

10. Integreer social media

Op social media kanalen is het delen van een vacature kinderspel. Maak het bezoekers (en jezelf) makkelijk door social media buttons toe te voegen waarmee ze met één click al hun vrienden of zakelijke connecties op de hoogte kunnen brengen van de spannende job die op ze ligt te wachten.

11. Voeg een zoekfunctie toe

Door een zoekvenster toe te voegen aan de website kun je bijhouden waar bezoekers naar zoeken. Zo weet je snel welke informatie er mogelijk ontbreekt.

 12. Sta open voor nieuwe contactvormen

Niet iedereen gebruikt de telefoon of e-mail om te communiceren. Afhankelijk van je doelgroep kunnen chat of WhatsApp interessante, laagdrempelige toevoegingen zijn. Wel moet je ervoor zorgen dat je organisatie erop is afgestemd.

 

Werkenbij website laten maken?

Een professionele recruitment website bouwen is een van onze specialismen. Een groot aantal klanten is al verblijdt met een werkenbij omgeving die de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt. Wanneer wij een vacature website maken ben je verzekerd van een krachtige tool die de juiste talenten bereikt en overtuigt. Klinkt dit als muziek in jouw oren? Neem dan contact met mij op.

Dennis Kranendonk

010 - 292 17 00