webshop seo

Webshop vindbaar maken: belangrijker dan ooit

We shoppen met z’n allen al jaren veel online en wereldwijd blijft de e-commerceomzet stijgen. Door de coronacrisis kreeg de verkoop via internet een enorme impuls en de verwachting is dat het koopgedrag blijvend zal veranderen. Opvallen tussen je concurrenten en goed zichtbaar zijn in zoekmachines is dus belangrijker dan ooit tevoren. Maar hoe doe je dat, je webshop vindbaar maken?

Wat is online vindbaarheid?

Allereerst is het zinvol om uit te leggen wat online vindbaarheid nou precies inhoudt. Het betekent dat de mensen die op zoek zijn naar jouw organisatie of producten eenvoudig bij jouw webshop terecht komen. Het is het resultaat van goed uitgevoerde marketingactiviteiten, zoals social media campagnes, zoekmachine-adverteren (SEA) en zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Waarom is het zo belangrijk?

We zullen maar gelijk met de deur in huis vallen: als mensen niet van je bestaan afweten, kunnen ze ook niks bij je kopen. Een goede online zichtbaarheid zorgt voor een grotere naamsbekendheid en meer bezoekers op je website. Dit leidt vervolgens tot meer conversies en omzet.

Omdat consumenten sinds de ‘intelligente lockdown’ massaal online shoppen, zijn er zakelijk volop kansen voor webwinkeliers. Verbeter je website en zorg ervoor dat de doelgroep jouw webwinkel vindt én leert kennen. Als jij het niet doet, dan doen anderen het wel. Met een goede marketingstrategie plus uitvoering kan je jouw concurrenten verslaan en al je e-commerce ambities verwezenlijken.

Webshop SEO als onderdeel van je marketingplan

Zoekmachineoptimalisatie is een duurzame en efficiënte tactiek die wordt gebruikt om websites en webshops hoger te laten ranken in de zoekmachines. Het heeft, in tegenstelling tot zoekmachine-adverteren (SEA), betrekking op de niet-betaalde resultaten. SEO zou daarom een onderdeel van ieder marketingplan moeten zijn.

Veel consumenten starten hun zoektocht naar een bepaald bedrijf of product in een zoekmachine als Google. De meerderheid van de mensen klikt op het eerste resultaat. Vaak kijkt men niet verder dan de top vijf. Hoge organische (onbetaalde) posities leveren je dus een groot aantal extra bezoekers op. Is jouw webshop eenmaal gevonden, dan is de potentiële klant nog maar enkele stappen verwijderd van het doen van een aankoop. Succesvolle organisaties halen gemiddeld 60% van het verkeer organisch binnen en zijn daardoor niet afhankelijk van hoge advertentiekosten.

Webshop hoger in Google: hoe dan?

De vragen ‘hoe krijg ik mijn webwinkel hoger in Google?’ en ‘hoe krijg ik meer bezoekers op mijn webshop?’ worden ons als marketingbureau vaak gesteld. Zoekmachineoptimalisatie is, in tegenstelling tot wat je misschien vaak hoort, geen kwestie van het toepassen van trucjes. Een goede SEO-strategie rust op de pijlers ‘techniek’, ‘content’ en ‘autoriteit’ en moet user experience als fundament hebben.

Technische verbeteringen

Technische optimalisaties helpen zoekmachines om de website beter te begrijpen, crawlen en indexeren. Het omvat zaken als een snelle laadtijd, veilige omgeving, logische sitestructuur en een goede sitemap. Laatstgenoemde is een bestand waarin je informatie verstrekt over de pagina´s en bestanden op je site en de onderlinge relaties. Een technisch goede website bevat ook geen onnodige code en heeft een zogeheten responsive design. Dit betekent dat de weergave op ieder apparaat, van computer tot smartphone, optimaal is. Bovendien is het raadzaam om je content te markeren met een stukje code zodat zoekmachines de inhoud beter begrijpen. Dit wordt ook wel ‘structured data’ genoemd.

Autoriteit opbouwen

Autoriteit is als het ware de online reputatie van de webshop. Het wordt beïnvloed door onder andere de leeftijd van een domein en het vertrouwen. Bouwen aan een ijzersterke reputatie doe je met linkbuilding. Hoe meer belangrijke en relevante websites naar jouw website linken, hoe hoger jouw domeinautoriteit. Linkbuilding is een van de lastigste onderdelen van zoekmachinemarketing.

Contentcreatie

Een zeer belangrijk onderdeel van SEO is content. Er zijn nogal wat aandachtspunten bij SEO-vriendelijke content.

Wat vindt Google goede content?

Google kent veel waarde toe aan relevante, rijke en unieke content. Daarnaast houden zoekmachines van ‘verse’ content. Houd de inhoud dus up-to-date. Content dient ook helder en scanbaar te zijn zodat de lezers langer op de pagina blijven en Google haar zoekers de beste resultaten kan voorschotelen. Geef elke paragraaf een tussenkopje en voorzie de pagina van een duidelijke, omschrijvende en gestructureerde titel en URL.

Relevantie voor de doelgroep

Focus je op het creëren van waardevolle content voor de doelgroep en schrijf niet voor de zoekmachine. Conversies blijven namelijk uit als je niet aan hen verwachtingen voldoet. Met zoekwoordenonderzoek krijg je inzicht in de behoeften van de doelgroep en kan je inspelen op de zoekintenties van waardevolle bezoekers.

Zoekwoorden verwerken

De productpagina’s en productcategoriepagina’s hebben de potentie om veel traffic binnen te halen. Zorg dat deze pagina’s belangrijke keywords bevatten. In de titel, tussenkopjes, bodytekst, alt-tags van foto’s en in meta-descriptions. Neem ze ook op in je homepage en bijvoorbeeld in blogposts. Maat let op: overdrijf niet! Dit wordt juist afgestraft met lagere posities.

Afbeeldingen en/of video’s optimaliseren

Optimalisatie is niet alleen belangrijk voor tekst, ook op het gebied van afbeeldingen en video’s kan er veel winst behaald worden. Geef de bestanden gedetailleerde, informatieve namen (incl. zoekterm) zodat de zoekmachines weten wat de inhoud van de visuele content is. Voor een goede mobiele weergave is het ook belangrijk om de afbeeldingen te verkleinen en responsive te maken. Voeg ook een alt-tekst toe. Dit is een kort tekstje dat aangeeft waar de afbeelding over gaat. Het wordt zichtbaar als de afbeelding niet correct ingeladen wordt en zorgt ervoor dat crawlers het beeld beter kunnen interpreteren en indexeren.

Meta-data

De metadata van een pagina bestaat uit de meta-titel en meta-description en wordt weergegeven in de zoekmachine. Door ze te optimaliseren vergroot je de kans dat mensen op jouw webshop klikken. De meta-titel is de titel van de pagina, deze is ook zichtbaar in het tabblad bovenaan in je internetbrowser. De meta-description is korte omschrijving van de pagina en kan je gebruiken om potentiële bezoekers nieuwsgierig te maken.

Tips over het schrijven van SEO-teksten?

Lees dan ons blog over SEO-teksten schrijven.

SEO webshop verbeteren – professionele ondersteuning

Zoekmachineoptimalisatie is een specialistisch vakgebied dat constant in beweging staat. Daarnaast kost het veel tijd en inspanning om organisch te (blijven) scoren. Het kan daarom erg lonend zijn om hulp in te schakelen van een marketingbureau.

Atlantis Creative heeft ruime ervaring met SEO en contentmarketing. Voor onze klanten voeren we regelmatig technische verbeteringen door. Ook zijn onze experts dagelijks bezig met contentcreatie, zoals het schrijven van blogs. De voortgang wordt continu gemonitord en klanten ontvangen de resultaten maandelijks per e-mail.

Als er nieuwe websites of webshops ontwikkeld worden, gebeurt dit ook altijd vanuit SEO-oogpunt. Zoekmachineoptimalisatie zit in ons DNA. Maar dat is nog niet alles, we kunnen je ook ondersteunen op het gebied van social media marketing, e-mail marketing, SEA en andere vormen van online adverteren. We hebben alles in huis om jouw webshop vindbaar te maken!

Scan en advies

Benieuwd naar de verbeterpunten van jouw webshop? Wij voeren graag een SEO-scan voor je uit waarna je een passend advies ontvangt. De site wordt op tal van cruciale punten gecheckt, zoals:

  • Niet-werkende (gebroken) interne en externe links
  • Meerdere titels (H1 tags) op een pagina
  • Gedupliceerde content
  • De lengte en boodschap van de meta-descriptions
  • Correct gebruik van tussenkopjes
  • Indexeerbare afbeeldingen en video’s
  • Paginalaadtijd
  • De aanwezigheid van niet noodzakelijke codes
  • Mobiele gebruiksvriendelijkheid

Naast bovengenoemde punten analyseren we de content. Sluiten de huidige teksten aan op de producten die je verkoopt, de boodschap die je wilt overbrengen en de doelgroep waar je je op richt? En zijn de juiste keywords op een correcte manier verwerkt? Of heb je helemaal nog geen zoekwoordenlijst opgesteld? Geen probleem, ook hierbij kunnen we ondersteuning bieden. 

Hulp nodig bij de SEO-optimalisatie van jouw webshop?

Neem vandaag nog contact met mij op voor een SEO-scan! We geven je graag van een passend advies en kunnen desgewenst de online marketing deels of volledig uit handen nemen.

Dennis Kranendonk

010 - 292 17 00